Händelserikt

Det var längesedan jag skrev någonting här. Anledningen har varit att jag fokuserat min tid helt på annat. Det har ordnats i lägenheten. Nya möbler har beställts från IKEA och kartonger har flyttats om, packats upp och ställts undan. Än är allt långt ifrån klart. Vi har t ex bara gardiner i köket och vardagsrummet, men det kommer fler så småningom. Ska bara få arslet ur och köpa något passande. Sy/dator-rummet ser ut som ett bombnedslag, mestadels för att det är avlastning för de kartonger som vi inte kan packa upp ännu. Dvs sysaker, böcker och småskruffs. Det ska bli skönt när alla möbler är på plats och det blivit lite mera ordning.
I övrigt trivs vi jättebra här. Det är ett lugnt område och inte ens djuren verkar uppstressade. Katten kan ligga ute i timmar och bara sova slappt på altanen. Det skulle hon aldrig gjort i Ryd. Hon har nog aldrig varit mer avslappnad. Hunden har också infunnit sig i lugnet. Hon känner sig som hemma och förstår att det är här vi ska bo nu. Hon har ju varit med och flyttat en gång förut. Hon var stressad i början här men nu är det ok. Det största problemet och den eviga stötestenen är ju alla katter. Det är mycket mer katter i detta område än i Ryd. I stort sett varje granne har en katt. Det är en fruktansvärd påfrestning på Shiva som gärna jagar efter varenda katt. Hon har redan rymt en gång, in i grannens trädgård, samt försökt rymma ytterligare gånger. Hon är kopplad i trädgården också, så hon kommer ingenstans. Men det innebär ju inte att hon inte kan skada sig eller att det är ok att jaga katter. Vi tränar på saken vareviga dag, men jag ser inga resultat.
Jag har beställt skylthållare till Rallylydnadsskyltarna jag har. Vi har en relativt stor gräsmatta som man i alla fall kan sätta upp några skyltar på. Sedan finns det många platser som man kan gå till för att sätta upp en hel bana. Tror Shiva skulle uppskatta träningen.
Katten står fortfarande på sin diet. Dock är vi utan bil numera och kan inte åka på lättare kollar hur som helst. Får ringa Jägarvallen och diskutera saken med dem. Sist jag själv vägde katten vägde hon 5,4. Jag minns tyvärr inte vad hon vägde sist hos veterinären men det är i alla fall betydligt mycket mindre än 6,2 kg.
Behöver också ta mig till jägarvallen för att vaccinera Shiva. Det ordnar sig nog men det behövs göras. Ännu en viktig ruta på listan.
Vi inväntar ytterligare IKEA leverans på tisdag. Då kommer de sista möblerna. Tv-bänk och skrivbord. Då kan det bli ordning på torpet. Hoppas jag.
Mina andra prioriteringar har legat kring studier. Jag har hoppat av arbetslöshetskassan och istället tagit 5 veckors studielån. Hade jag vetat att jag hade så många veckor kvar som jag hade så skulle jag tagit dem tidigare. Men Men. Jag har studerat inför den sista kursen på min utbildning till Undersköterska. Medicin 2. Jag har lämnat in uppgifterna och skrev provet igår. Jag vet inte ännu hur det gick vilket är jättetrist för jag kommer sitta på nålar hela helgen. Det kändes inte som att det gick så bra. Om det gick dåligt hoppas jag att jag kan komplettera bara och inte behöver skriva ett helt nytt prov.
Anledningen till denna plötsliga brådska att avsluta min utbildning är att jag inte kan jobba om jag inte är klar. Och jag har fått ett jobberbjudande på avd 55. Sommarvikarie bara visserligen men det är ju där jag trivs och jag vet någorlunda hur det fungerar. Introduktionen ska ge mig mer. Men jag måste bli klar först. Vilket nu hänger på ett prov jag inte känner gick så bra.
Som belöning till mig själv, trots att jag inte vet resultatet än, har jag beställt tyg. Jag har bestämt mig för färger och så till mina vikingakläder samt min bumla. Så igår beställde jag 21 meter tyg. Det mesta var ylle av olika färg till de olika plaggen. Sedan var det lite linne till underkläder och tråd samt vax till tråden.
Jag började också äntligen smocka min undersärk igår. Det går sakta och kommer nog inte bli den vackraste smocken skapad i denna värld. Men den är min, den är handgjord och det är min första. Jag kommer vara stolt oavsett! Jag använder en mörkt grön tråd jag hittade i mina gömmor. Valde den färgen för att min bumla kommer vara mest grön men också för att tråden är mörk och kan passa till andra färger lättare då.
Färgerna jag valt är olivgrön, mörkgrön, blå, röd och gul. Allt ska inte till bumlan. Det ska räcka till en tunika och ett par pösiga vikingabyxor. Det kommer troligen räcka till mer. Jag känner mig smått euforisk över att få hem så mycket underbart tyg!!! 
Det bra med att vara klar med studierna, om jag nu är det……. , är att jag när jag inte jobbar, kommer vara ledig att göra vad jag vill. Vissa sysslor går ju före, men den där extra tiden som finns, den kan jag göra vad jag vill på. Sy t ex! 
Det har varit väldigt varmt ett par dagar. Shiva hanterar inte värmen bra. Hon blir flåsig bara hon rör sig i skuggan. Det är till och med för långt till fågelsjöarna för att bada. Jag spolar av henne innan promenader och går inga långisar förrän solen sjunkit. Trist för henne. Men… hon kan i alla fall vara ute i trädgården mycket. Jag som är så frusen av mig fryser definitivt inte i detta väder så jag sitter utomhus så mycket jag orkar.
Idag står väl lite blandat på agendan. Behöver klippa gräsmattan. Borde försöka ta tag i någon kartong, kanske kokböckerna som ska upp i köket. Kartonger finns i hallen som ska ut i förrådet.
Det är bara så trist att göra allt själv. Men älsklingen sover och ska jobba natt. Då blir det så. Han sliter och sliter och sliter. Stackarn. Men det är bra att ha ett jobb.
Nahe. Jag ska försöka gå och duscha lite. Sedan ska jag väl ta tag i köket.

Kommentera

